Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Iskaldt og grøss denne torsdagen

Posted by Takras den 14. mai 2012

God stemning med unge sinn og deres eventyrlyst

Innlegg #600! Hurra 🙂

Siden Hollender hadde hentet et spill for Takras fra det kjente Spillskrinet, ble det naturlig å ta litt spilling på siden. Oscar hadde kjempelyst å prøve The Adventurers: The Pyramid of Horus etter å ha sett bildene fra forrige spilling. Alfred ble også med, og skattejakten var i gang. Det er litt regler i dette spillet, men det er ganske likt over alle områdene. Selv om det er en del å sette seg inn i, klarte guttene å få det med seg. Litt hjelp fra de voksne når det gjelder å telle handlinger du får hver runde, men ellers ganske greit.

Allerede i starten var det stener som falt ved inngangen. Og enda en, og nok en stein. Men skattene skulle vi ha. Alfred sikret seg mange skatter fra grusen i starten. Handlingene ble det ikke mange av, men han var heldig og unngikk både skorpioner og slanger. Oscar svømte blant krokodillene, og hadde nok førstehjelpsskrin til å unngå å bli altfor skadet. Hollender og Takras kjørte relativt trygt løp, men Hollender fikk både skorpion- og slangebitt. Steinene begynte å bli faretruende nærme dommedag, så vi begynte å ta turen ut. Takket være gode terningkast fikk de fleste nok handlinger til å komme seg ut. Alfred, med sine mange kort, hadde bare mange enere, og ikke nok til å ta de som hadde mest. Men det var meget tett. Hollender og Takras var likt med 24. Hollender tok tie-breaker med sin gude-idol. Oscar var like bak med 22, og Alfred 21. Tett kamp, og bare terningkast på skattekistene gjorde at Takras og Alfred ikke nådde helt opp.

The Adventurers kan være et spennende spill, kjapt å lære og kjapt å spille. Hvor lenge tør du gå, og hvor mange skatter tør du samle?

Vi klarte å reise langt nok før hendelsen slo til, og fikk dermed belønning i stedet for straff.

Alfred fant senga, men Oscar var klar for mer. Lord of the Rings, et samarbeidsspill som selv Hollender kan ha glede av. Denne gangen med riktige regler. Begynnelsen var hard, og Moria viste ingen nåde. Her var det sterk motstand og mange kort som gikk til spille. Det ble på ingen måte lettere på neste del, og fellesskapet satt igjen med få kort på hånd. Sauron hadde snart kommet halvveis, og hobbitene var godt på vei. Gandalv kom til unnsetning, og fikk hjulpet fellesskapet tilbake, og forhindret en fæl handling. Neste kapittel var enda vanskeligere. Her kom hendelsene på rekke og rad. Kort ble kastet, Sauron kom nærmere og fellesskapet ble enda mer korrumperte.  Men vi maktet akkurat å komme videre. Siste kapittel er selveste Mordor! Her gikk det såvidt et par runder rundt bordet, og vi fikk kastet ringen i Dommedagsfjellet, og seieren ble vår.

En liten sniktitt på Roll to the South Pole er ikke å forakte. Men sniktitt? Ja, det skulle egentlig vært lansert. Men grunnet produksjonsfeil så har spillet blitt «kaldt» tilbake. Det er helt til å få «frysninger» av. Jeg ventet på å motta spillet da jeg fikk melding om mulig feil i produksjon, så da jeg åpnet eska, åpenbarte det seg. 15 helt vanlige terninger. Hva er galt med det, tenker du? Vel, de skulle vært i 3 forskjellige farger. Så det ordnet vi, og fyrte opp med Hollenders ubegrensede beholdning av spill med terninger i seg! Macao var begge enige hadde nok terninger. Men begge hadde glemt at det bare er én av hver farge i Macao, og på langt nær nok til å ha 15. Så blant Hollenders 216 spill, fant vi… Heckmeck! Og … etter mye leting, så ble det Macao som fikk lov til å representere de sorte terningene. De blå hadde vi allerede fra selve spillet.

Dette ble seiersstien til Hollender i 2. omgang

Med litt finurlighet, så fant vi terninger

Hollender gjør sine viktige valg

Med to spillere skal vi plante 4 flagg, og den som planter det4. flagget først har vunnet. For å finne stedet å plante flagg, må vi prøve lykken ved å forske videre på nye og farefulle områder på et kart. Før du går ut på tur, må du velge deg et sett med 6 terninger. Så lenge det er din tur, må du holde deg til de samme terningene. Det er ikke så lett, for du vet ikke hva som kommer i neste rute. Kanskje du trenger en annen farge. Men du kan velge å stoppe, og sette opp telt. Da er det nestemanns tur. Spillet var litt for enkelt. Vi kom oss avgårde 3-4 flak om gangen, og utfordringen kom først da vi ikke hadde riktig farge. Men! Vi hadde fremdeles feil på terningene. Vi hadde vanlige terninger med tall 1-6. Vi skulle hatt 0, 1, 1, 2, 2 og 3. Det hadde forandret spillet betraktelig. Får håpe vi finner en ordning på denne «kjølige» terningproblematikken.

Som avslutter tok vi et gjensyn med The Kingdom of Crusaders fra Russland. Spilt det før, men ikke i PG-sammenheng. Denne gangen med en utvidelse. Utvidelsen gir nye valg og nye muligheter. Hollender hadde misforstått regelen om uavgjort per område, så Takras gjorde seier på 4 av 5 områder. Spillet er nok best med 3 spillere og kanskje 4. Utvidelsen ga ikke mye merverdi for bare 2. Men det er en kjapp filler, spilt på 10 minutt.

Advertisements

6 kommentar to “Iskaldt og grøss denne torsdagen”

  1. sveinmain said

    600! innlegg:-) Husker fortsatt når vi feiret innlegg nr. 100. Følte det var en bragd og hadde tatt mange år. Nå er vi altså oppe i 600, and still rising… Får holde koken til vi er oppe i 1000 i allefall;-)

  2. Kristian said

    Kanskje øøørlitegranne tynt grunnlag for å anmelde «Roll to the South pole» hvis dere har spilt med feil terninger? 😉 Forhåpentligvis er de riktige terningene snart klare fra produsenten! 🙂

  3. Takras said

    Ikke en anmeldelse dette her, bare en kjapp oversikt over hva det handler om. Mener jeg gjorde det ganske klart at vi spilte med helt gale terninger, og ikke skrev om vi likte det eller ei? 🙂 Vi liker uansett å skrive om spill vi spiller. Spillskrinet har kontaktet Rio Grande, og de skal få sendt over nye terninger 🙂

  4. hollender said

    Håper ikke at du hadde planlagt en verdenspremiere med dette spillet, Kristian? I så fall var det ære å ha den i PG. Er helt enig med Takras, at dette ikke er en anmeldelse, men mer en beskrivelse av en prøverunde. Takras presiserer godt at terningene vi brukte ikke egnet seg helt. Den andre runden gikk nå temmelig fort, mens oppsettet med spillet er å møte naturens motstand ved å hå en mye mindre sjanse til å reise langt om gangen. Med korte etappper og mer overraskelser på vei til polen, blir teltenes funskjon enda viktigere. Var uansett artig å prøve denne reisen til Sydpolen. Gratulerer med et overkommelig og lett familiespill med sjanser for alle å kunne vinne.

  5. Kristian said

    Jeg tenkte også litt på anmeldelsene deres på BGG. Men det var nok ikke så langt unna en verdenspremiere det dere hadde i PG 🙂 For de fleste eksemplarene er blitt holdt tilbake siden det første opptrykket inneholdt feil sett med terninger. Selv har jeg ikke sett det ferdige spillet enda – men uansett veldig hyggelig at dere poster bilder og gir spillet oppmerksomhet 🙂

  6. Takras said

    Hollender og jeg er flinke til å gi karakter på geeken med én gang. Men også endre det ved senere opplevelse. Kanskje virker det urettferdig å gi karakter med feil terninger, men vi «vet» hvordan spillet hadde vært med ekte terninger. Jeg ga karakter ut fra å ha spilt det to ganger med to spillere. Tror jeg kommer til å øke karakter ved 3 eller 4 spillere, men det får vi se 🙂 Uansett så er det gøy å ha prøvd nok et norsk spill fra deg, Kristian. Gleder meg til Escape kommer i posten.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: