Rallye Attic Ant

Black Ant gjør stadige tilbakekomster i PG, og inviterer selvsagt til spilling i hva som har blitt det nye Loftet – stue og kjøkken og toalettfasiliteter.  I tillegg har vi et magisk lys fra IKEA, som når som helst, velger å skru seg av. Det blir like morsomt hver gang.

Denne kvelden var det mange som hadde andre ting i gjære, og dermed ble det bare Peter og Takras som dukket opp. Men Takras hadde med seg to helt nye spill i PG, nemlig Rallyman og Tʁwa. Eller Troyes, som det står på eska. Og 3 spillere er ofte optimalt i spill. Da får man riktig tempo og riktig mengde konkurranse.

I Troyes skal man forsvare byen med samme navn, samtidig som vi skal hjelpe til med å bygge den ut. Selve utbyggingen skjer automatisk ved at vi har arbeidere i byggene, og hvert bygg har alltid fullt med arbeidere, enten det er fra spillere eller fra den nøytrale fargen. I første runde av rundt 5 (avhengig av antall spillere) har man begrenset med handlinger. 3 handlinger på byggene, krig og markedet. Etter hver runde kommer det til syne 3 nye handlinger, og deretter ytterligere 3. Så de siste rundene har mange muligheter, og da begynner det å bli vanskelig å vite hva man skal gjøre.

Black Ant koser seg med valgene i Troyes

Vi var dårlige til å kjempe i krigen i sør

Svenske Peter koser seg også
Regelleser og vinner av Troyes: Takras

Takras forklarte reglene etter beste evne, og viste hvordan man bruker terninger for å kjøpe til seg handlinger, og viste også hvordan man kan kjøpe terninger av andre. Peter og Ant forstod dette greit, og vi begynte å spille. Terningene rullet og Peter ble misfornøyd. Med alle øyne under 3, så fikk han lite igjen for sine terninger. Det måtte kjøpes av andre. Takras begynte med hele 5 terninger første runde, men endte til slutt opp med bare 3. Black Ant hadde god kontroll over sine terninger og hvordan han skulle sørge for å beholde antallet. Takras viste hvordan man kan bruke kuber fra tidligere kort til å påvirke en handling, noe som medførte 8 poeng. Ant tok lærdom av dette, og skjøt til med en 10-poengs handling neste runde.

Krigen i sør var det ingen som tok hensyn til, det var lite å tape på det. Men med mange sorte terninger og mange nøytrale brikker i katedral og bygg, så hadde det betydning likevel. Det var tydelig at ingen hadde poengkortet hvor det handlet om å samle på krigskort. Men det var poeng å hente her. Poengene ble dessverre ikke notert, det ble 1. Takras, 2. Black Ant, 3. Peter. Et spill som absolutt må prøves igjen.

Etter litt gammeldags krigføring og arbeid er det på tide med moderne maskineri. Rallyman tilbyr på nettopp dette. Akkurat som i vanlig rally må man gire veldig mye opp og ned, og bruke giret optimalt i svingene, og gjerne holde giret for akselerasjon. I Rallyman har man 5 terninger for gir fra 1 til 5, og 2 hvite for akselerasjon – altså holde på samme gir. Men man trenger ikke forklare altfor mye, når man kan se video av hvordan spillet fungerer! Takras lagde i går en video for Rallyman. Så sjekk den ut for å finne ut hvordan det fungerer.

Takras gikk først for å demonstrere hvordan man kunne bruke terningene. Og siden startspiller går to ganger på rad, fikk han også demonstrert hvordan girkortene fungerer. Black Ant tok dette kjapt, og kjørte inn med hodet høyt hevet, og litt skeptisk til dette  «Sveinmain-spillet» som det ble kategorisert som. Men overraskelsen tok både Peter og Black Ant, da de fikk se hvor mye taktikk som egentlig ligger bak dette spillet, og hvordan man har følelsen av kontroll over løpet. For med terninger er det sjeldent kontroll. Takras gjorde et par dårlige valg mellom noen svinger, og Black Ant nærmet seg forbikjøring, men dessverre ble det utforkjøring. Peter skjønte kjapt hvordan han skulle optimalisere ruten, og lå like bak. Etter første runde var det ganske jevnt, med Black Ant på 3:30, Peter på 2:20 og Takras på 2:40.

Neste runde var mye jevnere, men også mye kortere. Takras fikk en god runde denne gangen, og kjørte nesten helt optimalt på 1:20. Peter gjorde likeså, men ikke fullt så godt som Takras. Black Ant fikk samme tid som Peter, nemlig 1:50. Men det både Ant og Peter ikke visste, var at man fra girkortet kunne gå ned, og så gå opp på terningene. De trodde de måtte velge en retning med en gang, altså gå fra kortgiret og enten øke eller senke. Med denne nye viten, så var de klar for neste runde. Og smekk på fingeren til Takras som ikke hadde forklart dette godt nok.

"De er så små!"

Siste runde ble en tanke lengre, og på snø på siste halvdel! Black Ant og Takras valgte vinterdekk, mens Peter mente at sommerdekk var best. Men allerede første runde gikk det galt for Peter med sine sommerdekk på sommerføre. Han mistet kontrollen og havnet i grøfta, men det gikk greit. Men like etterpå skjedde det igjen, og han fikk en mindre skade på bilen. Takras og Black Ant suste avgårde inn på vinterføret og var klare til kamp. Peter klarte nok en gang å miste kontroll, og det var slettes ingen god start på runden. Black Ant hadde en god runde denne gangen, og kom i mål 20 sekunder før Takras.

1. Takras 8:40, 2. Black Ant 9:40, 3. Peter 10:40

Rallyman var et originalt spill med en oppløftende mekanisme. Må prøves igjen, og se om Main kommer til å like det, ettersom vi hadde kategorisert det som et Main-spill før vi begynte.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: