Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Mens det foregår masse aktivitet på PG-bloggen med både Name the Game og nye innlegg fra Takras, blir det også tid til PGs kjerneaktivitet, nemlig å spille brettspill. Denne mandagen møtte 5 spillere opp på loftet. Endeavor ble tatt fram fra glemselen og så kom Øiyvind, slik at det raskt inntatt to bord. Black Ant og Peter hadde lyst til å spille en ekte schlager i PG sammenheng; Funkenschlag. Takras og Saulius hadde nok hatt sin dose for noen uker siden og foretrakk et annet spill. Øyvind fikk en grundig innføring i Funkenschlag av Black Ant og Peter. De brukte USA-brettet og valgte de tre mest vestlige områder. Sentralene ble kjøpt og spillet var i gang. Etter en god halvtime erfarte Øyvind spillets viktighet med rekkefølgen, for han kunne ikke kjøpe kull til sine sentraler og mistet så kostbar inntekt.
Black Ant og Peter begynte nå å fokusere mer på hverandre og drev opp prisene på auksjonene av gode store sentraler. Øyvind spilte smart og klarte å komme tilbake i spillet. Halvveis i spillet var det ganske jevnt mellom spillerne. Så klarte Øyvind å bygge opp en god pengemaskin, mens Peter og Black Ant gav hverandre mye oppmerksomhet. Stufe 3 kom og spillet fikk den vanlige aksellerasjonen. Øyvind bygde sitt 16.hus og avsluttet spillet. Etter en svært jevn runde med funkenschlag ble det likevel noen store forskjeller ved spillets slutt.
1. Øyvind 16 byer (som kunne forsynes) 2. Black Ant 14 3. Peter 12
Takras, Saulius og Hollender spilte Medina. Her dreier det seg om å bygge opp den forfalne ørkenbyen med nye palasser. Alle spillere starter med de samme spillbrikkene som holdes skjult bak en skjerm. Hver tur kan man sette ut to brikker. Så oppstår det palasser som kan okkuperes av spillerne når de setter et tak på disse. Palassene kan få ekstra poeng når de grenser til gater med torgboder eller bymuren. I tillegg kan man få poeng når man har de største palassene i en farge eller når man knyttter et eget palass til en bymur. Hollender okkuperte snart noen palasser som grenset til torgbodene. Takras fikk noen store palasser i hjørnene, men Saulius hadde noen store palasser som gav ham noen bonuspoeng. Etter 45 minutter var brettet godt fylt med flotte byggverk. Alle følte nok at Hollender hadde flest poeng, men tellingen viste at det ikke var så mye forskjell likevel.
1. Hollender 47 2. Takras 43 3. Saulius 41
Medina gav en god spillopplevelse og inviterte til mer. Saulius og Takras hadde sett hvor de kunne satset annerledes, så Medina ble på bordet en runde til. Denne gangen ble det enda mer taktisk. Saulius stakk av med de første palassene, men ble innesperret av Hollender og Takras. Dermed kunne Hollender overta 4 poengsbrikken som det oransje palasset gir. Saulius og Hollender måtte snart ofre alle sine resterende brikker til Takras, som hadde ventet på disse. Noen ganger lønner det seg å ha is i magen, men Takras hadde kommet i en vanskelig posisjon. Når han var den eneste som hadde tak igjen, måtte han plassere et av disse hver runde framover. Dermed takraste planene hans helt. Noen poeng ble det her og her, men for lite til å ta igjen Hollender og Saulius. Timing er viktig i dettte fascinerende spillet.
1. Hollender 59 2. Saulius 39 3. Takras 33
Delt sammenlagtleder i Name the Game, Innante hadde kommet og ble med neste spill som entret bordet; Samurai. Et innflytelsesspill i ekte Knizia-ånd, det vil si at poengtellingen alltid inneholder inklusjoner og eksklusjoner når det gjelder mest og minst. Når man får flertall i to kategorier (hjelm, rismark og buddah) vinner man. Men med fire spillere rundt bordet blir dette ikke så sansynlig.
Alle begynte å legge brikkene sine og helst grensende til to byer. I Samurai skal man ikke se for langt framover. Innante gjorde dette, men det førte bare til frustrasjon da andre inntok de av ham utpekte plassene. Så måtte man tenke på nytt og få mindre utteling. Saulius tok inn mange trufeer av ulik art. Hollender satset på rismarker, før han fokuserte på andre brikker. Samurai er et svært taktisk spill hvor man i tillegg skal følge med hva andre satser på. Etter 45 minutter var spillet slutt og ingen visste hvem som hadde vunnet. Innante og Saulius hadde begge 4 buddaer som majoritet som betydde at de ikke kunne vinne. Hollender og Takras hadde begge 4 brikker ved siden av den de hadde som majoritet. Innante måtte lese reglene og fant ut at man da teller totalsummen.
1. Hollender 4 (10 tot.) 2. Takras 4 (8) 3. Innante og Saulius (ingen majoritet)
Innante gikk hjem. Hollender satte Vett&Vedding på bordet. Takras hadde ikke spilt det før. Totalt 7 spørsmål betyr kort spilletid og bringer V&V ofte tilbake på bordet. Black Ant og Peter som spilte Blokus Trigon på det andre bordet, deltok passivt ved å skrive ned svaret for den nødvendige fjerde spilleren. Saulius vant det hele ved å svare og vedde riktig den siste runden.
1. Saulius 8 2.Hollender 5 3. Takras 2
Black Ant tok en overlegen seier i Blokus Trigon. Han hadde bare 4 deler igjen, mens Peter måtte nesten bruke kalkulator for å telle sine 48 resterende deler. Black Ant har bare tapt for Sveinmain i Blokus Trigon, men det begynner å bli lenge siden.