Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Funkenschlag – No thanks!

Posted by preikestolengamers den 22. september 2010

10 regnværsdager på rad gjør at brettspillgenet blir ekstra trigget nå i høstmørket. Old Ant hadde tatt turen helt fra Kongsberg for å få dekt sine brettspillabstinenser. En nesten like sjelden gjest dukket også opp, Innante, og dermed var vi 6 staute karer som skulle ha en hyggelig kveld foran seg. Sveinmain hadde forberedt en hjemmesnekret utgave av No Thanks! En gang tidligere hadde vi spilt dette spillet, da med lunken mottakelse. Håpet var å rette på dette inntrykket. Spillet ble forklart og Innante hadde taktikken klar da Sveinmain trakk ut 9 av de 33 kortene ut og vekk fra bunken. Tonen ble en litt annen da det ble litt værre å sannsynlighetsberegne hvilke kort som er spilt og hvilke som kommer. I No thanks gjelder det å få minst poeng, og alle fikk 11 sjetonger de kunne spille for å unngå å trekke inn. Old Ant, Innante og Peter forsto dette godt og pøste på med sjetonger, men glemte at en måtte trekke inn om sjetongene var brukt opp. Så skjedde de grader med Innante, mens Peter og Old ant var litt klokere og unngikk alle inntrekkene slik som Innante. Black ant klarte seg med å trekke inn et eneste kort, som hadde et tykt lag med sjetonger på seg, og dermed vant han 1. runde. 1.Black ant 16 2.Hollender 18 3.Sveinmain 30 4.Innante/Old Ant 50 6.Innante 100 som er foreløpig uoppnåelig klubbrekord:-)
Hollender av alle foreslo en ny runde, og da ble det litt klokere spilling rundt bordet. Alle trakk inn mye tidligere enn i 1. runde og poengene delte seg mer rundt bordet. Men Black ant tok også seieren denne runden. 1.Black ant 32 2.Sveinmain 36 3.Peter 46 4.Innante 48 5.Old Ant 50 6.Hollender 52
Hollender foreslo å teste ut det nyinnkjøpte Funkenschlag kartet Kina/Korea. Sveinmain sa høflig NoThanks og forslo Utopia i stedet, da det var rimelig utopisk at han frivillig skulle bli med på Funkennicht. Utopia ble det, og Innante og Peter ble med. Utopia er utseendemessig et spill i det ypperste toppskiktet, og spillemessig er det enkle regler, men likevel utfordrende nok for en god gjennomspilling. Kongeriket Utopia skal utbygges og det kommer byggherrer fra de 5 store folkeslagene Persere, Mayaene, Grekere, Egypterne og Kinesere. Du som formann i arbeidslaget på øya skal ansette de du velger og når visse kombinasjoner er oppnådd kan du bygge byggverk. Lederen får litt mer handicap enn de andre da det er en fordel og velge byggherrer først. Poeng gis på en flytende skala som spillerne kan påvirke ut i fra hvilket bygg som er mest verdt, og som den som ligger sist har mest innflytelse på. Innante dro i fra og innkasserte poeng allerede fra første runde, og fikk en solid ledelse som Sveinmain og Peter aldri klarte å ta igjen. Istedet ble det en kamp i kampen som Peter liker, men denne gangen klarte Sveinmain å holde han bak seg og kunne med det sikre andreplassen. 1. Innante50+poeng 2.Sveinmain 35 poeng 3. Peter 29 poeng.
Man skal aldri fleipe med å spille tullespill som No Thanks, så for å unngå enda en runde, flyktet tre spillere til det andre bordet. Valget falt på Funkenschlag med det nyinnkjøpte China/Korea-kartet. Mens Hollender studerte regeltilpasningene i dette scenario, forklarte Ant jr reglene til Ant sr. Vi var usikker på hvor mange byer som skulle bygges. Svarte Ant foreslo 19, som ble vedtatt. Knapphet er stikkord i funkenschlagserien. I Kina var knappheten denne gangen ikke penger, men sentraler og ikke minst råstoffer. Black Ant kom raskest ut av startblokkene og tvang Hollender til dyre oljefat for sin 8-sentral. Black Ant begynte å bygge og fikk billige råvarer de første rundene. Likevel skjønte han fort at det ikke lønnet seg å lede tidlig i spillet, for den som leder, kommer sist på råstoffmarkedet. Dette førte til en nesten status quo, hvor de tble passet regelmessig i byggefasen. Kull og olje ble mangelvarer, så Old ant satset på søppelforbrenning. Med lite utbygging og bare 2 sentraler til salgs hver runde, fikk vi en ny opplevelse i dette matematiske spillet : alle hadde mer enn nok penger, men klarte ikke å gjøre så mye fornuftig med det. Effektive sentraler ble noen ganger solgt med mer enn dobbelt så mange  elektro som opprinnelig pris. Lange budrunder og regelmessig telling av pengene økte spilletiden. Etter sturfe 2 fortsatte det samme bildet, men Hollender og Old Ant hadde nå klart å komme tilbake i spillet. Det hele ble en svært tett og taktisk affære, hvor rekkefølgen ofte var viktigere enn byggingen. Sakte bygging, knappe ressurser, og dyre sentraler preget Kina-Funkenschlag. Ved starten av sturfe 3, fikk Hollender en god kullsentral og kunne nå forsyne 15 byer med strøm, 2 mer enn begge Ants. Med en spektakulær sluttspurt rykket han fram på byggeskåren, men manglet fattige 1 elektro for å bygge også den nittende byen og dermed innkassere en sikker seier. Det var surt siden penger ikke var mangelvare denne kvelden. Nesten er ikke nok, så han måtte melde seg ut av tetskiktet i spillet da han fikk lite inntekt de siste rundene. Old og Black fikk kjøpt de sentralene de ville. Hollender klarte ikke å slå dem i budrundene og kunne nok ha tappet Black Ant for viktige penger, men ville heller tape med 15 byer, enn 8. Etter over tre timer med intens og konsentrasjonskrevende spilling fikk både Old og Black 16 byer, men jr stakk av med seieren med mer penger på hånd. Hollender var svært nær, Old Ant gav mye motstand, men nok en gang klarte Black Ant med sitt sterke spill å vinne Funkenschlag (for tredje gang på rad) og manifesterte seg som PGs absolutte spillkonge 2010. Uansett hvilket spill som kommer på bordet er det Black Ant som vinner i år.
Dette var nok en av de mest spennende Funkenschlagsesjoner i PG. 180 minutter spill uten sukking og klaging! Det var allerede den 13.sesjonen med Funkenschlag i PGs historie og det kommer garantert flere (selv om Black Ant vinner). Så Funkenschlag, YES, THANKS.
Innante gikk hjem, og mens de andre fortsatt spilte Funkennicht, klokken kun var 23.30 så tok vi likegodt en runde Pillars of the earth, builders duell. Et uspilt spill i PG, så plasten ble sprettet og reglene lest. Peter tok rollen som Prior Phillip, mens Sveinmain var Bishop Wallrand eller hva de nå heter. Så var det bare å sanke råvarer, penger og omgjøre de til byggematrialer, for så å bygge katedralen. Det var lagt opp til et godt duellspill i spillet da 9 kort ble lagt ut som tic tac toe, så skulle den føste velge å legge 3 brikker enten horisontalt, vertikalt eller diagonalt. Den andre skulle så velge de to retningene førstemann ikke valgte, og dermed ble det alltid duell om det siste kortet begge to fikk sin markør på. Tok du an?!? Duellen besto i å flippe pappmynter, så mye en ville satse til en hadde mer enn motspilleren. Pappmyntene hadde forskjellig valør på hver side, så istedet for terning så var det en artig vri. Vinneren mistet alt han satset, mens taperen fikk beholde en, dermed jevnet det seg ut. Nye mynter kunne kjøpes og fås gjennom kort. Det ble ett tett duellspill hvor Peter en runde før slutt klarte å fullføre den 3 av sine byggetrinn for å ferdigstille katedralen. Et kjekt og behagelig duellspill for 2 som fint kan anbefales.

Ett spill altså plukket av ventelista, men det er flere på hylla som ingen i PG har spilt. Om det dukker opp noen nye til neste gang vil tiden vise. Det en vet er at en vil gå en flott og innholdsrik høst i vente på brettspillfronten. Gleder meg allerede til neste mandag….

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: