Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Klokken har passert ni og alle i huset har lagt seg. Er det ingen å spille med? Main i utlandet, Ant på fisketur, Arild opptatt med sandvolley, men Peter stiller ofte på kort varsel. Slik skjedde det også i kveld. Peter og Vegard kom med en gang, slik Agricola ble hentet fram. Alle hadde spilt det tidligere og likt det godt. Vegard ønsket seg en kort forklaring, mens Peter forberedte en god sammenhengende plan. Vi spilte Agricola i familieversjon, dvs uten kort. Hollender var startspiller og begynte med å samle trær. Peter og Vegard plogde noen åkre og begynte å så. Peter ble startspiller etter runde 2 og sikret seg verdifull mat. Sauen kom i runde 4, slik at det gikk langsomt med feutvidelse. Hollender måtte anstrenge seg, men klarte å få nok mat til sine 2 beboere. Vegard skaffet seg en leireovn som sikret en god matproduksjon. Peter forsøkte å ta steinovnen, men Hollender tok den rett før Peter. Dette førte til noe matmangel for Peter og tre minuspoeng i neste innhøstingsfase. Kortet med ekstra beboer kom i runde 7. Hollender hadde to trerom som hadde stått ledige noen runder. Ekstra medlemmer betyr ekstra handlin
ger. Peter fulgte dette oppskriftet og hadde så også tre medlemmer, men desverre også tre munner å mate. Minuspoeng klarte han så vidt å unngå denne gangen med først en kokeplass og så en komfyr. All anstrengelse med matproduksjon hadde stoppet opp andre prioriteringer på gården. Vegard og Hollender hadde imellomtiden bygget grinder, fått dyr og plantet grønnsaker. I tillegg hadde begge oppgradert gården sin. De siste to rundene ble det enda hardere prioroteringer, for alle hadde lyst til å gjøre mer enn det de klarte. Hollender kunne oppgradere 4 leirerom til steinrom, men det ville koste ham en del dyr og poeng. Peter fikk et femte familiemedlem og hadde bygget alle femten grinder for å unngå minuspoeng for tomme felt. Desverre for ham var det nesten tomme beiter, for dyrene gikk til mat. Vegard oppgraderte gården og bygget noen grinder. Som sagt alle fikk noe, og ville gjerne få mer eller få flere handlinger.
Vegard valgte Leeuwenhart eller domaine som neste spill og satte opp spillet. I kongens fravær preges kongerike av anarki og borgerkrig. Spillerne skal sikre seg viktige landområder (domaine) ved å bygge grensesteiner i hele landet. Et klassisk og herlig få-og-ta konfrontasjonsspill. Hollender avgrenset et lite hjørnet med en gruve som betyr en dinar hver runde. Peter bygget opp ridderstyrken sin i et tilgrensende område og minimaliserte Hollenders område. Nye områder betyr poeng til erobreren, mens taperen mister sine poeng. Vegard bygget langsomt ut tre områder og tok ledelsen halvveis i spillet. Peter og Vegard spilte ut både fredskort og bestikkelser mot hverandre, slik at det skjedde mye på brettet. Hollender var nede på 8 poeng, slik at han fikk noe mindre oppmerksomhet. Dette utnyttet han med en ekte svein
main-move. Når spillet nærmer seg slutten er det alltid noen områder som ikke har fått grense. Hollender bygget tre grensesteiner og fikk et stort område med hele 18 poeng (inkludert hovedstaden). Desverre for ham, kom denne handlingen litt for tidlig, for Vegard og Peter tok noen områder fra ham. Vegard ledet, da Peter hadde sin avgjørende handling. I klassisk PG-stil hvor det er viktigere å ta andreplass enn tredjeplass, Peter fokuserte på H
ollenders områder. Han valgte å ta poeng fra ham, mens han kunne også tatt Vegard
s koppergruve (som var verdt 5 poeng for Vegard hadde monopol). Kampen om den andre plassen gjorde at Peter tok likevel områder fra Hollender. Dette til stor fornøyelse av Vegard som skjønte at han ble vinner nå. Peter fikk 6 poeng for sine penger og hadde gått forbi
Vegard hvis han hadde tatt gruven.
re like om gangen. Andre må høyne eller passe. Alle utspilte kort legges vekk. Når man spiller ut en okse som er da verdt null må andre spille ut et kort. Spilleren med høyest kort får oksen på hånd og de andre kortene som minuspoeng. Ved et utspilt esel får «vinneren» de andre kortene på hånd. Esel og Okse blir altså i spillet. Disse gir henholdsvis 20 og 15 minuspoeng på slutten.
Spillet består av fem runder. Assosiasjoner gikk til både 6nimmt og Einfach Tierisch. Peter startet desastrøst og hadde 122(minus)poeng etter 3 runder. Hollender spilte ut en okse tidlig i runden, men Vegard og Peter svarte med en joker som da gjelder som -1. Dermed ble det -28 til Hollender. Peter fikk så selskap i kampen om den andre plassen, mens Vegard hadde en solid ledelse. Runden er over når en spiller ikke har flere håndkort igjen. Andre spillere teller da sine resterende håndkort. Vegard slet noe de siste rundene, men hadde berget seieren i løpet av de første rundene.