Attika

Attika er et byggespill for 2 til 4 spillere. Spillets scenario er antikkens Hellas. I løpet av spillet legger spillere bygingene sine på brettet. Spilleren som først forbinder to helligdommer med sin kjede bestående av egne bygninger vinner. man kan også vinne når man som første legger alle 30 bygninger på brettet.

I det gamle Hellas strider Thebe, Korinthia, Sparta og Athen om makten. Spillbrettet er variabelt, bygget opp av tegl med hver 7 hjørner. Disse teglene representerer uoppdyrkete områder. Noen områder er fruktbare, andre ikke. Det finnes for eksempel områder med skog, vann, åser og fjell. Men de fleste områder er tomme (ørken?).
Avhengig av antall spillere (2,3 eler 4) blir brettet bygget opp av henholdsvis 4,6 eller 8 tegl. På ulke steder langs brettets kanter blir det satt opp helligdommer. Spillere har et kort foran seg, hvor de skal legge (lagre) de ulike bygningene. Bygningene er delt inn i forskjellige grupper, som for eksempel forsvar, vingård og sjøfart.
Innenfor disse gruppene er bygingene forbundet med hverandre (makert av piler). Hver spiller har også brikker i en egen farge hvor alle disse bygningene er avbildet. Disse legges i fire bunker med billedsiden ned ved siden av det store kortet. Under spillet er det meningen å legge dem fra kortet på brettet. Den som først forbinder to helligdommer eller den som først legger ut alle sine bygninger vinner spillet.

Hver gang kan man velge én handling: trekke bygninger eller bygge. Velger en spiller for å trekke byginger, kan han snu en brikke fra en av bunkene. Hvis han kan betale byggekostnader, da kan han legge brikken med en gang på brettet. Hvis han ikke kan dette, lagres brikken på korresponderende plass på kortet. Denne kan man bygge i en senere fase. Per tur kan en spiller snu to brikker. Et interessant prinsipp er når man snur den siste brikken av en bunke, at man utvider brettet med et tegl, slik at brettet vokser med spillet.

Når en spiller velger å bygge, da kan han plassere maksimalt tre byginger, som allerede ligger på kortet, mot betaling. På hver bygingsbrikke står byggekostnadene, i form av landskapstyper (skog, vann, åser eller fjell). Man kan legge ut en brikke gratis, når man legger det på eller ved siden av tilsvarende symboler. Når dette ikke er mulig, kan man betale de manglende landskapssymbolene ved å spille ut tilsvarende kort.
Hvis man bestemmer seg for å snu mindre enn to brikker, eller for å bygge mindre enn tre bygninger, kan man istedenfor trekke kort for hver ikke gjennomført handling.

Landskapsymboler på brettet forsvinner fort, så sjansen er stor at byggekostander skal betales helt eller delvis med kort. Det er ikke så lett å få tak i passende kort. Som nevnt tidligere er bygninger på kortet forbundet med piler. Så snart man legger ut bygningsbrikkene i rett rekkefølge, og ved siden av korresponderende områder, slipper man byggekostnader. Dette trenger ikke å skje i den samme runden. Dette høres enkelt ut, men det blir stadig trangere på brettet og gode tilgrensende plasser blir brukt av andre, slik at man er nødt til betale likevel.

Det er meningen at du ekspanderer din egen by som en helhet, slik at det danner seg en kjede. Hvis man på grunn av plassmangel, vil starte en ny by, må man betale et ekstra landskapskort for den første brikken. Ved en tredje by man betale to ekstra kort.

Vurdering:
Attika er et helt ukomplisert spill som er lett å forklare og lett å spille. Spillet er vakkert gjenomført.En vinnende strategi er ikke så lett å utvikle, derfor er det litt for mye flaks spillet. Man skal bygge mest i en logisk rekkefølge, ellers blir byggekostnadene for høye. Men da skal man også ha noe flaks, slik at man trekker bygningsbrikkene i den rette rekkefølgen. Hvis man venter for lenge, vil de andere spillerne ta de mest interessante plassene selv. I tillegg forspiller man da sjansen til å forbinde to helligdommer og på grunn av mangel på plass og mangel på landskapsymboler vil det være vanskelig å kvitte seg med alle 30 bygninger. Taktiske betraktelser blir så overskygget av flaksfaktoren. Derimot fører den harde kampen om gode plasser til strid på brettet og rundt bordet. Hvis man klarer å sperre inne en motstander, slik at han ikke kan ekspandere lenger, blir han tvunget til å øke kostandene sine. Dette kan være en god taktikk, men pass på det er flere spillere som satser på å bli først ferdig. Det kan også være en fordel å kunne bygge i stillhet, mens andre er forviklet i harde kamper. Attika er et spill hvor den lureste har de beste sjansene og spillet blir avsluttet før man aner det! Og alt dette skjer innen en time.
14.12.08jct

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: