Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Lagt ut den 20. november 2023 av sveinmain

Kun 5 spillere stilte denne mandagen etter en hel PG-måned med rene Klondykestemningen. Men ingen klaget for det. Med 5 spillere og en som skulle tidlig hjem(Peter) så falt valget på Concordia. Vi droppet dermed forretten denne gangen for å komme kjapt i gang. Graham tok regelforklarer rollen og vi rigget opp.

Alle skjønte vel sånn delvis hva som var lurt når vi startet. Her skulle vi reise rundt i Italia, enten med båt eller til fots. Så skulle vi hente inn ressurser og kjøpe kort som igjen gir seierspoeng. Ingen kort ingen poeng, men det koster. Peter satset på det dyreste råstoffet Silke, mens vi andre satset mer variert. Men om silke var dyrt, så kunne det også selges og gi inntekter. Og Peter ble den rikeste mannen i Concordia. Penger er ikke alt, men gir muligheter til å bygge. Alle untatt Peter så hvilken vei det bar, og prøvde å lokke han til å komme seg hjem. Skulle ikke han gå klokken 22? Det var i allefall det som var annonsert. Men lukter du gull, så er det ingen grunn til å sove, rekke fly eller andre hjemlige aktiviteter. For en brettspiller er det kun seier som teller, og seier ble det. Den nærmeste denne mandagen ble Takras, etterfulgt av Graham, Sveinmain og Pift.

(Finn en feil på bildet over) Concordia fikk ikke de beste karakterene denne mandagen. Men spillet er bra og blir nok bedre med flere gjennomspillinger og kanskje færre spillere. Hvert kort en kjøper gir poeng til slutt på ulike måter alt ettersom, og dette tar litt tid å komme inn i. I tillegg til de ulike mekanismene som henger bra sammen men ikke er like lett å oppdage. Men egenlig en 7er, men siden jeg ikke deler ut 7 ble det 6er denne gangen.

Graham og Peter dro hjem og Takras tok frem The Crew, et samarbeidsspill med ta stikk-mekanisme. Samarbeidsspill er sjelden en schlager i PG, men var dette et unntak? Reglene var temmelig enkle. Vi velger ca ett oppdrag hver som hver spiller får. Så skal du klare oppdraget mens du spiller noe som ligner «Amerikaner», bortsett fra at du ikke skal vinne. Enkelte ganger klarte vi oppdraget raskt og slapp å spille runden ut. Andre ganger så visste vi at vi hadde tapt, men måtte like vel spille runden ut for sjansen for at vi kunne klare det var like sannsynlig som at det skulle bli fred i midtøsten.

Spennende – tja. Da burde du spilt mye amerikaner først, og syntes at samarbeidsamerikaner var en ny fantastisk vri. Glemte jeg å si at vi heller ikke skulle snakke sammen og at vi kunne gi et hint hver i løpet av en omgang så har du det. Hvem vant? Du kan reflektere ut i fra scoren. Men både Sveinmain og Pift var glade for at kvelden var over og at de kunne forlate området umiddelbart, som det gode Crewet de var…


