Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Attika er et byggespill for 2 til 4 spillere. Spillets scenario er antikkens Hellas. I løpet av spillet legger spillere bygingene sine på brettet. Spilleren som først forbinder to helligdommer med sin kjede bestående av egne bygninger vinner. man kan også vinne når man som første legger alle 30 bygninger på brettet.
I det gamle Hellas strider Thebe, Korinthia, Sparta og Athen om makten.
Spillbrettet er variabelt, bygget opp av tegl med hver 7 hjørner. Disse teglene representerer uoppdyrkete områder. Noen områder er fruktbare, andre ikke. Det finnes for eksempel områder med skog, vann, åser og fjell. Men de fleste områder er tomme (ørken?).
Avhengig av antall spillere (2,3 eler 4) blir brettet bygget opp av henholdsvis 4,6 eller 8 tegl. På ulke steder langs brettets kanter blir det satt opp helligdommer. Spillere har et kort foran seg, hvor de skal legge (lagre) de ulike bygningene. Bygningene er delt inn i forskjellige grupper, som for eksempel forsvar, vingård og sjøfart.
Innenfor disse gruppene er bygingene forbundet med hverandre (makert av piler). Hver spiller har også brikker i en egen farge hvor alle disse bygningene er avbildet. Disse legges i fire bunker med billedsiden ned ved siden av det store kortet. Under spillet er det meningen å legge dem fra kortet på brettet. Den som først forbinder to helligdommer eller den som først legger ut alle sine bygninger vinner spillet.
Hver gang kan man velge én handling: trekke bygninger eller bygge. Velger en spiller for å trekke byginger, kan han snu en brikke fra en av bunkene. Hvis han kan betale byggekostnader, da kan han legge brikken med en gang på brettet. Hvis han ikke kan dette, lagres brikken på korresponderende plass på kortet. Denne kan man bygge i en senere fase. Per tur kan en spiller snu to brikker. Et interessant prinsipp er når man snur den siste brikken av en bunke, at man utvider brettet med et tegl, slik at brettet vokser med spillet.

Når en spiller velger å bygge, da kan han plassere maksimalt tre byginger, som allerede ligger på kortet, mot betaling. På hver bygingsbrikke står byggekostnadene, i form av landskapstyper (skog, vann, åser eller fjell). Man kan legge ut en brikke gratis, når man legger det på eller ved siden av tilsvarende symboler. Når dette ikke er mulig, kan man betale de manglende landskapssymbolene ved å spille ut tilsvarende kort.
Hvis man bestemmer seg for å snu mindre enn to brikker, eller for å bygge mindre enn tre bygninger, kan man istedenfor trekke kort for hver ikke gjennomført handling.
Landskapsymboler på brettet forsvinner fort, så sjansen er stor at byggekostander skal betales helt eller delvis med kort. Det er ikke så lett å få tak i passende kort. Som nevnt tidligere er bygninger på kortet forbundet med piler. Så snart man legger ut bygningsbrikkene i rett rekkefølge, og ved siden av korresponderende områder, slipper man byggekostnader. Dette trenger ikke å skje i den samme runden. Dette høres enkelt ut, men det blir stadig trangere på brettet og gode tilgrensende plasser blir brukt av andre, slik at man er nødt til betale likevel.
Det er meningen at du ekspanderer din egen by som en helhet, slik at det danner seg en kjede. Hvis man på grunn av plassmangel, vil starte en ny by, må man betale et ekstra landskapskort for den første brikken. Ved en tredje by man betale to ekstra kort.